Udržujte rovnováhu v osobním i rodinném životě

Udržovat rovnováhu znamená ujistit se, že potřeby každého – nejen dítěte – jsou rozpoznány, potvrzeny a naplněny v nejvyšší možné míře. V ideálním světě se naplňují potřeby každého člena rodiny stále, každý je šťastný a zdravý a rodina je v perfektní rovnováze. Ve světě skutečném to neplatí. Není nic neobvyklého, když se rodiče čas od času cítí vykolejení. Ti, kteří praktikují kontaktní rodičovství, hledají často různé možnosti, jak skloubit rovnocenně svůj osobní a rodinný život.

Rovnováha je základ, na kterém lze vztahy posilovat

  • V rovnováze jsou členové rodiny schopni lépe vnímat emoce
  • Nejlepší obranou proti pocitu izolace je vytvoření podpůrné skupinky v okolí
  • Potřeby dítěte musí být prioritou a čím mladší dítě je, tím intenz
    ivnější a naléhavější tyto potřeby bývají. Zároveň je to ale jen část potřeb celé rodiny, která zahrnuje také potřeby rodičů jako jednotlivců, rodičů jako páru, sourozenců a rodiny jako celku_MG_5218

Praktické tipy pro udržení rovnováhy

  • Užívejte dne a přijměte fakt, že mít dítě věci mění
  • Stanovte si reálné cíle
  • Lidé jsou důležitější než věci
  • Nebojte se říct „ne“
  • Změňte „nepříjemné“ rodičovské povinnosti v zábavné
  • Buďte kreativní při hledání způsobů, jak trávit čas jako partneři
  • Mějte nějaký čas sami pro sebe
  • Používejte „mámina pomocníčka“

Tipy pro podporu prvorodiček

Prvorodička se může nechat natolik pohltit péčí o své dítě, až přestane rozeznávat své vlastní potřeby do té míry, že se dostane do emocionálních nebo fyzických problémů.

  • Buďte trpěliví a citliví
  • Projevte si navzájem každý den uznání nebo vděčnost

Tipy pro rovnováhu se starším sourozencem

  • Vezměte si na pomoc kamaráda nebo „mámina pomocníčka“
  • Vyhněte se přehnanému plánování
  • Stravte nějaký čas spolu sami
  • Rozvíjejte rodinné tradice

Tipy, jak se vyrovnat s rodičovským vyhořením

Naučte se rozeznávat příznaky vyhoření. Vyhoření je fyzická, emocionální a duševní reakce na vysoké dávky stresu. Rodiče se mohou cítit neustále v napětí a fyzicky, emocionálně i duševně vyčerpaní. Mohou se také cítit přepracovaní, nedocenění, naštvaní, dotčení, bez energie, bez naděje, frustrovaní, izolovaní, nespolečenští, nespokojení, mohou mít pocit selhání, netečnosti a ztráty motivace. Rodiče, kteří se cítí svými emocemi zahlceni, by měli ihned vyhledat pomoc!

  • Udělejte ze znovunabytí rovnováhy svoji DNEŠNÍ prioritu
  • Pěstujte přátelství s ostatními kontaktními rodiči
  • Zjednodušte si, nebo úplně vynechte věci, které nejsou nezbytné
  • Dýchejte zhluboka
  • Používejte jógu, meditaci a vizualizaci
  • Zvažte možnost profesionálního poradenství
  • Pamatujte na to, že „tohle také jednou pomine“

_MG_8068

Překlad anglického originálu: http://www.attachmentparenting.org/principles/balance#sthash.y6ZBucKy.dpuf

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.